Torsdag 24 Oktober
Hadeland Glassverk
Arr: Hadeland Glassverk

Hadeland Glassverk - Historisk vandring

Historisk vandring på Hadeland Glassverk Hver torsdag kl 13.00 i perioden 11. juli - 12. desember.

Bli med på en spennende tur i Hadeland Glassverks 262 år lange historie. Lær om produksjonen, historien og designeventyret. Turen omfatter både omvisning i vårt museum, Skattkammeret, og i selve hjertet av virksomheten, Glasshytta – der glass fortsatt blåses som for over 200 år siden.
Hør spennende historier og lær ting du garantert ikke visste!

Hver torsdag kl 13.00 i perioden 11. juli - 12. desember.

Oppmøtested for vandringen er ved det grønne lokomotivet på torget.

SKATTKAMMERET
Hør vår unike historie igjennom 262 år, og opplev vår fantastiske designhistorie over 3 etasjer. Skattkammeret har utstilt et utsnitt av vår katalog hentet fra vårt arkiv som består av over 30.000 produkter. Guiden tar dere med på en spennende vandring og deler flere morsomme og imponerende historier.

VANDRING I HYTTA
Glasshytta er hjertet i vår virksomhet, og her blåses det fortsatt glass på samme måte som for over 260 år siden. Det foregår en betydelig produksjon av vinglass, utsmykking og spesialdesign på Hadeland Glassverk.
Bli med vår guide på en vandrende omvisning i glasshytta der man blir geleidet gjennom hele prosessen både på varm og kald side. Her får man følge produksjonen fra før glassmassen blir smeltet og helt frem til produktet pryder et vakkert bord. På vandringen får vi se både råmaterialer, glødende glassmasse, komme tett på glassblåserne, sliping, polering og det nydelige sluttproduktet.

Hva kan dere forvente å lære?
· Hvordan Hadeland Glassverk var en pioner innenfor glassproduksjon og en sentral aktør i den industrielle revolusjonen i Norge
· Innovasjoner og teknologiske fremskritt som ble introdusert og hvordan de påvirket samfunnet og økonomien.
· Betydningen av industriell arv og kulturarv i dagens samfunn.
· Hvordan Hadeland Glassverk har deltatt på den internasjonale deisgnscenen og vunnet flere høythengende priser.
· Morsomme historier om kjente personer og deres forhold til Hadeland Glassverk.

Omvisningen varer i ca 1 time.

Omvisningen er delvis utilgjengelig for rullestolbrukere. (Deler av Skattkammeret og sliperiet)

Billettpris kr 200,- pr person.

Billetter kjøpes på Ticketmaster eller i Fabrikkutsalget.

Gruppe-besøk

Ta kontakt for bestilling og mer informasjon.

Telefon: +47 613 16 400 (Kl 9-16 man-fre)
E-post: booking@hadeland-glassverk.no

Adresse: Glassverksveien 9, 3520 Jevnaker