Lørdag 26 Oktober
Lizas Småbruk, Storetjernsveien 115, 3520 Jevnaker
Arr: Lizas Småbruk

Lizas småbruk - GRYTERETTER

Bli med på en smaksrik reise gjennom smaker og dufter, og opplev en dag fylt med kunnskap og herlige gryteretter!

Gryteretter har en særegen plass i mange av våre minner, assosiert med bestemors kjøkken, lange koketider og fengslende dufter. På dette kurset ønsker vi å gjenopplive gleden av å lage og nyte gryteretter, ved å utforske forskjellige teknikker for langtidskoking og dele hemmelighetene bak perfekte smaker.

Kl. 9.30: Vi starter dagen med velkomst, hjemmelaget fruktpai og kaffe, etterfulgt av en kort introduksjon til kunsten med langtidskoking.

Kl. 10.00: Vi starter med en Bouillabaisse, en klassisk middelhavsfiskegryte som er kjent for sin himmelske smak. Med en lokal vri med fisk fra Randsfjorden, vil vi skape en rik blanding av fennikel, safran, tomater, sik, abbor og kreps, blant annet. Videre vil vi snakke om ulike typer fisk og skalldyr som passer perfekt til denne gryten, samt dele tips og triks for å lykkes med å lage den beste fiskegryten.

Kl. 11.00: Vi fortsetter med å lage en hjertevarmende gryterett med rotgrønnsaker, toppet med butterdeigslokk. Gulrøtter, pastinakk, sellerirot og kålrot utfolder sin fulle aroma under dette lokket. Du får muligheten til å velge dine egne ingredienser, og vi vil også se hvilken urter, krydder og grønnsaker som passer godt til gryteretter, samt lære deg teknikken bak butterdeigslokk.

Kl. 12.00: Nå er det tid for å nyte de hjemmelagde godbitene! Vi samles rundt langbordet i vinterhagen og lar oss forføre av smakene fra Bouillabaisse og rotgrønnsakene vi har laget. I tillegg til våre herlige gryteretter vil vi bli servert noen delikatesser fra småbruket. De som ønsker kan bli med på en rundtur på småbruket for å se hvordan vi dyrker grønnsakene og hvordan dyrene lever her.

Kl. 13.00: Kraft, buljong, sjy er nøkkelen til gode gryteretter, og vi vil lære deg ulike metoder for å lage kraft som passer til fisk, skalldyr eller kjøtt.

Kl. 13.30 : Vi dykker ned i nostalgi med en ordentlig hønsefrikassé, laget med høne eller hanekjøtt, urter og grønnsaker. Mens det putrer på komfyren, vil vi diskutere forskjellige kjøtt- og fisketyper, og hvilken deler som egner seg for gryteretter, samt triks for å få kjøttet mørt eller bevare kvaliteten på fisken.

Kl. 14.30: I Norge har vi tilgang til fantastisk viltkjøtt, og vi vil vise deg hvordan du skal lage en smakfull viltgryte.Vi kombinerer det beste av norskmat, mørkt øl, brunost, rotgrønnsaker og duftende einerbær for å skape en smaksopplevelse. Vi vil jobbe i par, slik at du får oppleve flere viltgrytevarianter som gradvis utvikler seg mens de står og putrer. Vi setter i gang nå, og gryten trenger tid til å godgjøre seg hjemme hos deg.

Kl. 16.00: Avslutning. Alle deltakere vil motta et kurshefte med spennende oppskrifter, samt en middagspakke med hønsefrikassé og viltgryte for kvelden.

Pris: 2490 kr per person. Maks 10 deltakere.

Kurset holdes på Lizas Småbruk, som ligger i Jevnaker kommune, 1 time nord for Oslo. Kart og adresse. Tog: Vi henter gjerne ved togstasjon (Lunner på Gjøvikbanen), bussholdeplass og busstasjon.

Kursholder er Norsk-Franske Karin Schiano. Karin bor ikke bare på småbruk og er glad i mat. Hun har også gjort mye annet. Hun har bl a jobbet som kokk i gourmetrestauranter, er utdannet i hotellbransjen. Hun har bodd i både Frankrike og Norge. Men det viktigste er at hun brenner for fantastisk god hjemmelaget mat med lokale helst selvplukkede eller selvdyrkede råvarer. Her er det bare å glede seg!

Hjertelig velkommen på kurs!

Lør 26.10.2024
Lizas Småbruk, Storetjernsveien 115, 3520 Jevnaker