Jevnaker Hage

Jevnaker Hage er et sosialt felleskap (frivillig forening) rundt Dyrking, Sanking og Matkultur 🌱 For tiden uten egen hage, etter flommen Hans. Men vi står på med arrangementer for å bevare et tilbud for fellesskapet, i håp om å igjen lande en avtale om et egnet område 🍀

Siden 2014 har en gjeng entusiaster, med god hjelp av gode støttespillere, etablert en flott hage ved hjelp av permakultur prinsipper.

Vi har blant annet etablert Grillhytte, Utekjøkken, Redskapsskjul, et solcelledrevet komposteringstoalett - og ikke minst mange parseller og plantefelt.

I alle disse årene har vi tatt imot andre lag og foreninger, offentlige institusjoner som SFO, eldresenter og Barnehager, i tillegg til enkeltpersoner og familier i hagen. De siste årene et økende antall flyktninger, som startet med å opparbeide sine parseller.

I 2023 ble vi overraskende plutselig uten hage, etter flommen Hans.

Vi har likevel hatt flere arrangementer, blant annet Eplefest, Potetfest og Halloween/Høstfest på Bøndernes Hus på høsten.

Vi håper også å kunne fortsette et tilbud, både med arrangementer og å reetablere eksisterende område på kommunal grunn, alternativt finne et nytt område.

Fritidsaktiviteter

Hjem og hage
Kulturvern
Helse / velvære