FORENINGSPORTAL HVA SKJER

Jevnaker Rotaryklubb

Humanitært arbeide iht. retningslinjer fra Rotary International

Rotary er en verdensomspennende organisasjon av ca. 33 000 klubber, fordelt på ca. 200 land, med ca. 1,4 millioner medlemmer. Medlemmene i klubbene kommer fra forskjellige yrker fra alle samfunnslag. Målet med vår virksomhet er veldedighetsarbeide. Vi som har vært heldige og har greid oss ganske bra, kan bruke litt av vår overskuddsenergi til å gi en håndsrekning til noen som ikke har vært så heldige.

Virkemidlet for å få til dette er at vi møtes i klubben, hvor vi har det hyggelig sammen, utveksler erfaringer, reiser på bedriftsbesøk og arrangerer åpne møter.

Rotary’s motto er: "Service above self", eller på norsk: "Omtanke uten baktanke". Klubbens overskudd fordeles mellom lokale tiltak/prosjekter og Rotary International.

Rotary's største prosjektet gjennom tidene har vært å delta i arbeidet med å utrydde sykdommen poliomyelitt og skaffe til veie hjelpemidler til de som er rammet av polio. Et annet omfattende internasjonalt prosjekt er løsninger for å skaffe rent drikkevann i utviklingsland. Fra 2023 har vi vært med på å finansiere mobile helseklinikker til sivilbefolkningen i Ukraina.

Våre prosjekter her i bygda er vedlikehold av Pilegrimsleden og av gjerdene rundt Randsfjord kirkegård.

Rotary har nok blitt oppfattet som en lukket organisasjon. Slik er det ikke lenger. Dette forsøker vi å vise bl.a. ved å holde åpne møter.

Vi ønsker flere medlemmer velkommen til klubben. Ta gjerne kontakt med klubbens kontaktperson.

90043201 /

bt-krist@online.no